7. třída

Kompatibilita videí je ověřována pomocí webových prohlížečů Google Chrome a Microsoft Edge.
Poslední aktualizace stránky: 30.04.2024 19:30:00

Plán výuky, výuka:
Odhadované období Témata Materiál pro práci v hodině: Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ
Pracovní listy
Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy Pracovní sešit
(práce s úkoly v hodině)
Datová lhota ve škole - Počítače Digitální technologie pro 6-7.třídu, prezentace
1. pololetí září

BOZP

Scratch - sestavení různých algoritmů

pojem: proměnná

BOZP

Projekty

Ukázky žákovských listů

kapitola 10
říjen

Scratch:
- Opakování s podmínkou
- Myš a klávesnice
- Posílání zpráv

Žák přečte program a vysvětlí co vykonává.

Opravuje chyby v programu.

1. úkol
BalonekReseniCoSeStane.sb3
Přejmenuj scénáře a dej jim rozumný název (použij například sloveso, rozkaz).

2. úkol
BalonekReseniVyzkousej.sb3
Prohlédni si mé řešení v pojmenování bloků a navrhni zlepšení.

3. úkol
balonekReseniVnimaniSikmaCesta.sb3
Jaký blok je nadbytečný?

4. úkol
balonekReseniDvaPohybyVnimaDotyk.sb3
Uprav cestu balónku. Chceme: začátek cesty je stejný: nahoru, pak doleva. Nyní balónek nepíchne a cestuje dolů, pak doprava, tedy vrátil se na původní místo. A až na druhý pokus píchl na kaktusu.

5. úkol
ZjistiMaximalniHodnotu.sb3
Maximální, minimální, střední hodnota

kapitola 4
kapitola 5
kapitola 6
listopad / prosinec

Scratch: pochopení a ladění programu na logické funkce AND a OR

Excel: následné vytvoření tabulky na AND a OR (co se nestihlo v 6. třídě)

Binární čísla: výpočet a zaznamenání do tabulky.

Použití funkcí v Excelu srovnatelných ve Scratchi (co se nestihlo v 6. třídě)

binarniCisla.pptx

andOr.sb3

iBobr

Úžlabinská informatika
(pořádá Střední průmyslová škola elektrotechnická a gymnázium, Praha 10, V Úžlabině 320)

vytvorTabulku.xlsx

29-30, pozor na chybu na straně 29: Jedním bytem bitem zakódujeme dvě barvy. K zakódování 16 barev potřebujeme 4 bity Kapitoly 7,8,9
prosinec

Naučné programovací hry

Opakování blokového programování

Star Wars

Frozen

leden

Excel - grafy
Prezentace grafů v PowerPointu

zmeskaneHodiny.xlsx

2. pololetí únor

Teorie grafů:
- Běžné užívané modely
- Ohodnocené grafy
- pojmy: vrcholy, hrany

Kybertest

teorieGrafuZjednodusene.pptx

35-37
38-41

březen

Teorie grafů:
- kostra grafu
- Minimální kostra grafu
- Orientované grafy, automaty
- Paralelní činnosti - vztvoří model, ve kterém znázorní více souběžných činností

Datové a programové soubory a jejich asociace v OS

Správa souborů, struktura složek

Instalace a odinstalace aplikací (za pomoci Windows Sandbox), aktualizace

Ukončí program bez odezvy (Správce úloh, PowerShell), špatné nastavení, hlášky systému

nezavruSe.vbs
Soubor otevírají pouze uživatelé znalí práce ve Správci úloh nebo žáci za přítomnosti vyučujícího.

42-45
46-47
(48,49)

kapitola 1 Co je počítačový program?

Hardware a software

OS

06 Řešení technických problémů

duben

Vytvoří jednoduchý model počítačové sítě

Fungování a služby internetu

Princip e-mailu (problém s registrací - společnosti označují více registrací na stejné IP adrese za DDoS útok, problém s GDPR)

Cesta emailu

Spravuje sdílení souborů

Pro žáky, kteří nepíší opravu z testu:

Logické myšlení s kódem
Klasické bludiště

Kapitola 2,3,4 Komunikace po internetu

04 Sítě, internet a cloud

05 Web a hledání informací

07 Bezpečnost - cíle útočníků

květen

Metody zabezpečení přístupu k datům

Přístupová práva

porovná zabezpečení účtů

Kapitola 5 Soukromí v digitálním světě

08 Bezpečné zařízení

červen

Bezpečné digitální prostředí:
- Digitální identita
- Digitální stopa

Kapitola 6

09 Digitální identita

10 Digitální stopa


Vzory různých prácí na známky:
Odhadované období Odkaz na vzorovou práci Číslo úkolu Podstatné znalosti
1. pololetí Vzorový test na Scratch 1. úkol Scratch - zjistit z programu výsledek, kolik je proměnných
2. úkol Scratch - Pojmy
3. úkol Vytvoření programu dle zadání.
4. úkol Scratch - ladění programu
říjen - prosinec soutěž KPBI viz: podmínkyKPBI.pdf
navodNaKvizPlus.pdf
1. úkol Zvol registraci pro děti a studenty
2. úkol N/A
3. úkol N/A
4. úkol N/A
listopad Žáky čekají samostatné práce (ne test), Pro úkol 1 a 2: známka 1 nebo nic. Úkoly 3 a 4: všichni na známku (práce v hodině). 1. úkol: Samostatná práce Počítání s bity: a) Sečíst zapsaná čísla pomocí nul a jedniček, viz například strana 30.
b) Kolik minimálně bitů potřebujeme, abychom mohli zakódovat 7 barev? Vytvoř tabulku se všemi možnostmi.
2. úkol: Samostatná práce s Excelem: a) Vytvoř přesnou kopii tabulky dle vzoru, hodnotím přesný vzhled.
b) Hodnotím správně vyplněné funkce.
3. úkol: Scratch Proogram vrací minimální, maximální a střední hodnotu.
4. úkol: Scratch Programování za použití logických členů AND a OR
2. pololetí N/A N/A 1. úkol N/A
2. úkol N/A
3. úkol N/A
4. úkol N/A
5. úkol N/A
Testy nebo opravy testů: 8.4 - 12.4.2024 nebo na domluvené konzultaci

teorieGrafuAgrafy.pdf
Teorie grafů (studium abstraktních grafů) a grafy
(vzorový hlavní test)
1. úkol Vytvoř graf v listu Zpracuj2 podle listu Vysledek2.
video
grafy6a7tridaProVzorovyTest.xlsx
(ve videu jsou vzorové příklady, omlouvám se za překlepy)
2. úkol Vytvoř graf v listu Zpracuj4 podle listu Vysledek4
video
grafy6a7tridaProVzorovyTest.xlsx
(ve videu jsou vzorové příklady, omlouvám se za překlepy)
3. úkol Vytvoř graf v listu Zpracuj5 podle listu Vysledek5. Následně správně vytvořený graf s nadpisem grafu přesuň do prezentačního programu PowerPoint, učitel bude kontrolovat graf v PowerPointu.
video
grafy6a7tridaProVzorovyTest.xlsx
(ve videu jsou vzorové příklady, omlouvám se za překlepy)
4. úkol Modelování pomocí grafů a schémat (Teorie grafů) - nutná znalost teorie, zadání může být výrazně odlišné.
teorieGrafuZjednodusene.pptx
5. úkol Bonus bod: tisk listu z Excelu - všechny data vytisknout na 1 stránku A4, všechna data půjdou vidět. Žáci si zapsali návod do sešitu.
N/A Práce v hodině desetiminutovkaTeorieGrafuReseni.pdf 1. úkol desetiminutovka na Teorie grafů
(bez sešitu, internetu a AI)
2. úkol Správce úloh
3. úkol PowerShell
4. úkol Počítačová síť
5. úkol N/A

Práce žáků
Věc Odkaz Stav